top of page
  • Andrea Němcová

Řím, nejkrásnější muzeum světa na břehu Tibery

🕦 Termín: červenec 2021
☀️ Počasí: slunečno, 35 °C

✈️ Jak jsme se sem dostali?

Letadlem do Říma: V okolí Říma jsou dvě letiště, kam pravidelně létají linky z Prahy. Největší italské letiště (FCO) „Leonardo da Vinci“ - Fiumicino, které je vzdáleno 30 km od centra a menší nízkonákladové letiště (CIA) Ciampino, vzdálené 17 km. Obě letiště mají pravidelná spojení s hlavním autobusovým i vlakovým nádražím v Římě „Termini“.

Cesta z letiště: My jsme přiletěli na Terminál 3 letiště Fiumicino, kam cesta z Prahy trvá přibližně 1:50 minut. Terminály 1 a 3 jsou spojené v jednu budovu a snadno se z nich dá přestoupit na pravidelný expresní vlakový spoj Leonardo Express, který vás za 30 minut a za 14 EUR/os [370 Kč] dopraví na hlavní nádraží Termini. Lístky se dají koupit přímo před vstupem do vlaku v automatu (kartou i hotově), Avšak Pozor! Zakoupenou jízdenku je nutné si na nástupišti označit.

Levnější variantou jsou linkové autobusy Regionale, které vyjíždí každých 15 minut na zastávky Trastevere, Ostiense, Tuscolana a Tiburtina a stojí 8 EUR/ os.

⌚ Jak dlouho jsme tu strávili?

Do Říma jsme přiletěli ve středu a odlétali v neděli, což znamenalo 3 celé dny na objevování města. Centrum Říma není velké a všude se dá dojít pěšky, avšak vzhledem k pětatřicetistupňovým teplotám, které v době naší návštěvy v Itálii panovaly byly 3 dny akorát.

Myslím, že hlavní atrakce se dají stihnout i za 2 dny. Na druhou stranu jsem měla naplánováno i několik dalších památek, které jsme bohužel nestihli, a tak odkládáme na příště :-)

🏨 Kde jsme se ubytovali?

Ubytovali jsme se v B&B apartmánu More Cola di Rienzo nedaleko Vatikánu a stanice metra Lepanto. Všude jsme to měli kousíček, a navíc jsme každé ráno dostali úžasnou snídani do postele. 10/10 za 1480 Kč/ noc.

🗼 Co jsme viděli?

Cestovatelé a labužníci celého světa se určitě shodnou, že Řím je město, které se při cestě za poznáním prostě nedá vynechat. V mém případě nejen proto, že je to jedno z nejstarších měst Evropy, které nabízí nesrovnatelnou nabídku historie, umění a architektury, ale i proto, že jsem si ho zamilovala díky mému oblíbenci Robertu Langdonovi, který se v knize (posléze i filmu) Andělé a démoni proháněl napříč celým Římem a Vatikánem, aby zabránil vraždám 4 unesených preferitů (kandidátů na nového papeže) skrz tzv. Stezku osvícení, jejíž směr udávala díla sochaře Berniniho.

Ve třech dnech tak naše cesty směřovaly k těmto historickým památkám:

Den 1. Vatikán → Andělský hrad → Náměstí lidu → Španělské schody → Fontana di Trevi → Piazza Navona → Pantheon.

Den 2. Den na pláži, Lido di Ostia, zastávka Stella Polare.

Den 3. Piazza Venezia, Forum Romanum, Coloseum.

Vatikán, Svatopetrské náměstí a Bazilika sv. Petra

Naše první kroky vedly směrem do Vatikánu. S rozlohou pouhých 43 hektarů se je Vatikán nejmenší stát na světě, co do počtu obyvatel i rozlohy. Svatopetrské náměstí s neskutečnou Bazilikou sv. Petra je jednoznačně nejdůležitější a nejmajestátnější památkou ve Vatikánu, kterou nesmíte vynechat. Vstup do Baziliky sv. Petra je zdarma, připravte se pouze na bezpečnostní kontrolu a komplikace v případě, že budete mít odhalená ramena či kolena! V tom případě Vás do Baziliky nepustí.

Můj sen byla návštěva samotné kupole baziliky, ze které se vám odkryje vskutku božský pohled nejen na svatopeterské náměstí, ale i celý Řím. Vstup se nachází po pravé straně Baziliky sv. Petra a stojí 8 EUR/ os nebo 10 EUR/ os [255 Kč], podle toho, zda se rozhodnete jet výtahem nebo pěšky. I v případě výtahu však není výstup na vrchol zrovna procházka růžovým sadem a čeká Vás 320 schodů na úplný vrchol. Výhled, ale i prostor celé baziliky je neskutečný zážitek, který se dá jen těžko slovy popsat a jednoduše se musí zažít!

Pozn. středa a neděle je věnována audienci papeže, připravte se tedy na přísnější kontroly a zaplněné svatopetrské náměstí.

Za návštěvu určitě stojí i rozlehlá Vatikánská muzea (vstup stojí 17 EUR/os [450 Kč]) jehož sbírky se rozprostírají na prostoru dlouhém neuvěřitelných 7 km. Osobně bych si nenechala ujít návštěvu Sixtinské kaple, místa, kde se koná hlasování o volbě nového papeže a z jejíž komína během této volby tradičně vychází buď černý nebo bílý dým, podle toho, zda volba byla úspěšná či nikoli.

Andělský most, hrad a tajná úniková chodba k Vatikánu

Andělský hrad je středověká pevnost, kterou s Vatikánem pojí kamenná chodba ukrytá v hradbách, která v období válek sloužila jako tajná úniková cesta pro papeže v případě nutnosti rychlého útěku z Vatikánu. Od andělského hradu se přes řeku Tiberu klane asi nejslavnější a nejkrásnější most v Římě – Andělský most. Výhled z něj doporučuji hlavně při západu slunce, kdy se okolní domy a Bazilika svatého Petra zbarví do červených odstínů. Procházeli jsme se tudy každý večer a vždy jsme prošli beze slova – pro mě to byl asi nejkrásnější pohled z celého Říma.

Náměstí lidu, Španělské schody, Fontana di Trevi, Piazza Navona, Pantheon

Upřímně řečeno jsem byla opravdu překvapená, kolik památek se dá stihnout za pozdějšího odpoledne. Původně jsme plánovali projít se pouze k Náměstí lidu (Piazza del Popolo), když jsme však zjistili, jaký kousek od sebe jednotlivé pamětihodnosti jsou, stihli jsme je projít téměř všechny i s úžasnou večeří nedaleko Piazza Navona a famózní zmrzlinou v místní čokoládovně.

V podvečer jsme se tedy stihli projít od krásné vyhlídkové terasy nad Piazza del Popolo přes Španělské schody, Fontanu di Trevi až k Piazza Navona a Pantheonu.

Lido di Ostia, pláž Římanů

Přestože moře rozhodně není to hlavní římské lákadlo, bez návštěvy pláže si zkrátka žádnou svojí přímořskou dovolenou neumím představit. O to spíš, když jste v Itálii v červenci v 35stupňovém horku. Cesta na hlavní římskou pláž Lido di Ostia (neboli „pláž Římanů“) trvá z centra okolo 30 minut a dostanete se na ní přímým spojem ze zastávky Roma Porta San Paolo (Metro Piramide). Překvapilo nás, že na vlak platil stejný lístek, jako do metra, takže nás cesta až na pláž vyšla na 1,5 EUR. U moře pak můžete vystoupit buď na hlavní „Lido Centro, Stella Polare nebo Castel Fusano“. My jsme zvolili Stella Polare a den strávili na městské pláži Tibidado beach. Pláž je písčitá s pozvolným vstupem do vody a neurazí ani nenadchne, za celou dobu návštěvy po nás nikdo nevyžadoval vstupné ani poplatek za lehátka, restaurace otvírala až ve 12:30 a kávu podávali až od 16 hodin, což nás v Itálii upřímně zaskočilo :-)

Piazza Venezia, Forum Romanum, Koloseum

Bez návštěvy Kolosea se v Římě rozhodně neobejdete, a to ať už Vás láka vstup dovnitř či nikoli, tento starověký oválný amfiteátr, který ve své době pojmul až 50 000 diváků je snad nejvyhledávanější památkou v Římě. Koloseum sloužilo především pro pobavení tehdejších Římanů, konaly se zde nejen gladiátorské zápasy, ale i popravy, divadlo a další veřejná představení. Přímo před Koloseem se pak rozprostírá historické centrum – Forum Romanum, odkazující na doby antického Říma z dob před naším letopočtem. Vstup do Kolosea a Fora je jednotný a stojí 16 EUR/ os. Ať už cestou od Kolosea, či k němu, nemůžete minout impozantní stavbu na náměstí Piazza Venezia, nazvanou Altare della Patria (Oltář vlasti). Tato 70 metrů vysoká mramorová stavba, tak nějak nezapadá do celkové historické atmosféry města, a ne nadarmo jí místní přezdívají hanlivě „wedding cake – svatební dort“. Ze své terasy nabízí údajně nejkrásnější pohled na Řím (místní však dodávají, že je to hlavně proto, že jedině odsud není samotný Oltář vidět ;)

Moje typy na příště:

1. Basilica di San Giovanni in Laterno, nejstarší ze čtyř papežských bazilik, naproti níž stojí tzv. Svaté schody, po kterých během svého soudu kráčel Ježíš Kristus v Jeruzalémě.

2. Kostel Santa Maria della Vittoria s Berniniho sousoším Extáze svaté Terezie.

3. Trastevere neboli původní dělnická čtvrť „za Tiberou“

🍕 Kde jsme se najedli?

Dobré jídlo a pití je snad všude v Itálii samostatná kapitola :-). Během našeho pobytu jsme samozřejmě nemohli vynechat italskou pizzu, pastu, naše oblíbené tramezzini, italské sýry, šunku, dokonalou kávu a v neposlední řadě i italské gelato! Kromě tradiční Itálie jsme dostali doporučení i na nezapomenutelnou sushi restauraci, kde jsme si trošku netradiční formou varianty „sněz co sníš“ vychutnali neskutečné sushi servírované japonským robotem. Zde jsou moje nejoblíbenější typy, v případě prvních dvou jsem se nechala inspirovat blogem BK a byli jsme opravdu nadšení!

Il Sorpasso – restaurace se nacházela kousek od našeho ubytování (a kousek od Vatikánu) a během našeho krátkého pobytu jsme sem zavítali hned dvakrát! Kromě úžasné obsluhy si opravdu neskutečně pochutnáte na tradičních italských šunkách, sýrech, těstovinách (!!!).

Cul De Sac – blízko Piazza Navona Vám v malé místní restauraci nabídnou snad největší vinný lístek na světě :-D a mimo jiné i božské Homemade lasagne.

A kdo bude chtít zažít něco trochu jiného, zajděte si na naprosto neskutečné sushi do Oishi Roma za jednotnou cenu all you can eat si můžete nekonečně dlouho objednávat vše co jejich jídelní lístek nabízí, navíc se obsloužíte sami na stolních tabletech a jídlo Vám až ke stolu naservíruje místní robot(ka:). Zde však nezapomeňte na rezervaci!

Gelato

Každý den jsme vyzkoušeli jednu, ale nejvíce nás to bavilo v čokoládovně Venchi (kde čokoláda teče i po stěnách) a pak v jedné z nejznámějších a nejstarších zmrzlináren v Římě – Giolitti.

🗾 Další:

Vyhledávání vlakového spojení naleznete na webu Trenitalia.com.

Užitečné rady:

MHD v Římě: veřejnou dopravu tvoří 3 linky metra, autobusy a tramvaje. Autobus ani tramvaj jsme během návštěvy nevyužili, protože se všude dá dojít pěšky. Metro nejezdí do úplného centra, proto chcete-li být zároveň mobilní a zároveň blízko centru, hledejte ubytování blízko některé ze zastávek metra nebo u hlavního nádraží Termini.

Metro: Pokud Vám budou v Římě chybět drobné na nákup jízdenek, platební terminály na karty se překvapivě nenachází přímo v automatech, ale na turniketech, které Vás vpustí do vestibulu metra. Stačí pouze přiložit kartu a turniket vás vpustí dovnitř a z karty Vám bude automaticky odečtena cena za jednorázovou jízdenku – 100 min., 1,5 EUR [39 Kč]